Mental sundhed er et spil om medarbejdernes velbefindende
Danmarks sundeste virksomhed 2020 er netop blevet kåret.
Stort tillykke til IT virksomheden Morningtrain fra Odense. En fremadstormende ung virksomhed, der blandt andet benytter “gamification” som et ledelsesredskab.
Hvad vil det sige at drive en sund virksomhed?
Hvis vi kigger nærmere på IT virksomheden Morningtrain, så beskriver de hvordan de hjælper deres medarbejder til større mental sundhed ved at tilbyde sociale arrangementer, og dermed lære hinanden bedre at kende. Samtidig har de 4 unge gutter der ejer virksomheden besluttet, at det er OK at være venner med medarbejderne. Det er et meget omdiskuteret ledelsesgreb, men det ser ud til at virke her.
Hvorfor er det omdiskuteret at være venner? Fordi du som leder er den der hyrer og fyrer, og derfor kan der opstå svære samtaler, hvis du en dag skal fyre din gode ven fra marketing eller din golfven fra montagen.
Andre sundhedstiltag i IT virksomheden Morningtrain er 1 times ugentlig motion på arbejdspladsen og en god sund kantineordning. Netop disse tiltag ser jeg i rigtig mange virksomheder som jeg besøger. En simpel, og meget effektiv indsats.
Men lad os vende tilbage til “gamification” som et ledelsesredskab. Definitionen på gamification kan være “the use of game thinking and game mechanics in a non-game context in order to engage users and solve problems”
Gør arbejdet til en leg
Hvilke mekanismer er det, der er på spil, når en leder kan få 80% af sine medarbejdere til at dyrke motion regelmæssigt, eller når bilister nedsætter farten på en bestemt strækning med over 20 % pga af et enkelt tiltag som et positivt skilt.
Har du fx kørt på motorvejen over Vestfyn, mens der har været vejarbejde, så har du øjensynlig opdaget de positivt smileys, der guider der på vej med “kun 2 kilometer tilbage med vejarbejde”.
Disse overraskende resultater er opnået ved at gøre det sjovt at gøre det “rigtige”. At ændre adfærd for bilisten der kører for stærkt eller medarbejderen der sidder for meget ned i arbejdstiden. Denne metode kaldes for gamification.
Gamification kan hurtigt handle om at “gøre alting til et spil”, men for IT virksomheden handler det også om at nå et fælles mål, og sammen kæmpe for at komme op på næste level. Man skal nemlig være forelsket i det man laver, for at yde sit bedste. En velfungerende virksomhed har ikke medarbejdere der blot kommer kl. 8 og går kl 16. Legen i fællesskabet er afgørende for den gode teamspirit.
Grøntsagssmoothie og yoga
Virksomheden Hustømrerne er et andet godt eksempel på en virksomhed der sætter den mentale sundhed højt på dagsordenen. Virksomheden trodser corona nedgangstiderne, og holder fat i deres medarbejderes mentale og fysiske sundhed ved at holde fast i legende elementer og sundhedstiltag. Mange virksomhedsejere sparer netop på “luksusting” såsom den daglige grøntsagssmoothie og på udgifter til ekstern yoga instruktør for medarbejderen. Det gør Hustømrerne ikke. De holder fast.
Erfaringen viser nemlig at – jo bedre du behandler dine medarbejdere – jo bedre medarbejdere får du. (og jo sundere mennesker får du). Så enkelt er det med os mennesker. Hvis vi ikke fungerer fysisk og mentalt, så er der ingen grund til at vi bevæger os hen på en arbejdsplads. Vi kan præsterer bedre, når vi bliver fyldt op med kærlighed, fællesskab og frisk energi.
Mange virksomheder kan have brug for en hjælpende hånd til at tage det første, eller næste skridt i retning af bedre mental sundhed. Derfor har foreningen VEL LIV netop nu en pulje, hvor små og mellemstore virksomheder kan ansøge 10.000 kr. til at igangsætte tiltag for bedre mental sundhed. Det kan være, at I på din arbejdsplads døjer med stress, højt sygefravær, lavt energiniveau, dårlig kommunikation, stor udskiftning af medarbejdere, manglende struktur, usunde vaner eller blot har brug for en hjælpende hånd til at blive lidt bedre til fællesskab. I kan fx søge penge til en teambuilding dag, eller en event hvor I sammen bliver klogere på det der mental sundhed. Skynd dig at læse mere på Danmarks mentale sundhedsdag, og send en ansøgning. Der er mere end 5 millioner kr i puljen, så sandsynligheden for at din virksomhed kan få et bidrag, er ret stor.
Men før du skriver ansøgningen, så dvæl lige et øjeblik, og reflekter over hvor skoen trykker hos jer. Prøv et øjeblik, at kigge ind i din egen virkelig, din egen virksomhed eller din egen arbejdsplads.
Hvilke “spil” spiller I på din arbejdsplads?
Bruger i allerede gamification for at skabe en sjovere arbejdsdag?
Hvordan er “temperaturen” i virksomheden?
Husk at mental sundhed er et spil om medarbejdernes velbefindende. Ikke om virksomhedens økonomiske velbefindende. Og mennesker kommer før penge. Andet kan vi ikke være bekendt over for hinanden.