DesignThinking er en procesmodel
Når vi arbejder med design i en udviklingsproces med mennesker, så kalder vi det “DesignThinking”. Det er altså en procesmetode vi kan anvende i forandringsledelse.
I Karlshøj & Co definerer vi DesignThinking, som at inddrage, strukturere og rammesætte en proces. Altså at sætte en kreativ proces i system, inddrage mennesker, for derefter at skabe og formgive et produkt eller ydelse, der skal være med til at løse et samfundsgavnligt problem.
Vi er særligt optaget af at anvende DesignThinkning til design af fremtidens arbejdsfælleskaber, fremtidens ledelse og regenerativ ledelse.
“Design thinking is a problem-solving methodology that helps teams better identify, understand, and solve business and customer problems. When businesses prioritize and empathize with customers, they can create solutions catering to their needs” skriver The Foundation of Interaction Design
Design er at sætte rammer
Design Thinking
4D: En anbefalet metode til ledere
Alt er design!
At designe en proces
Procesdesign
DesignThinking er inddragelse af medarbejdere og interessenter FØR du går i gang med at teste en forandringsproces
Designmodel for Designtænkning
Designtænkning er en metode til ydelse, værdi- eller produktudvikling, hvor du tager højde for virkelige menneskers virkelige behov i stedet for at designe ud fra forældede formodninger om, hvad markedet mangler. På den måde udvikler du de produkter eller ydelser, der rent faktisk er brug for.
Designtænkning er inspireret af designpraksis, som er en ikke-lineær proces med udforskning af mange forskellige mulige løsninger. Designtænkning er en proces som kræver, at du bevidst formår at skifte mellem divergent og konvergent tænkning. Det vil sige, at du hopper mellem den logiske og den kreative måde at se verden på. Den kreative tænkning er kendetegnet ved, at den modsatte logiske tænkning er helt uden vurderinger. I stedet for at vurdere, så bygger man videre på fx den andens ideer.
I designtænkning bruger vi mange visuelle teknikker fx tegninger, prototyper, diagrammer, modeller mv. Det gør vi for at kommunikere, vurdere og kvalificere viden og idéer, idet tale og tekst ikke i sig selv er nok til at understøtte dialog og udvikling i denne type proces.
Begrebet “designtænkning” opstod i starten af 00’erne da den amerikanske konsulentvirksomhed IDEO satte fokus på at anvende designtænkning som en strategi, baseret på indsigt i menneskelig adfærd, teknologi og forretningsmuligheder.
IDEO udviklede en række principper for designtænkning:
- Kvalificér “problemforståelse” ved at tilføre mange perspektiver. Vær åben for at redefinere flere gange i løbet af processen.
- Kvalificér idéer til løsninger kontinuerligt ved at inddrage brugere, kunder og interessenter. Vurdere idéernes potentiale sammen med målgruppen.
- Brug visuelle og taktile metoder til at tydeliggøre viden og idéer.
- Test idéer til løsninger ved at bygge prototyper. Tingsliggør dine idéer.
- Vær nysgerrig og lyt til feedback. Det kan give nye indsigter og ændre dine idéer.
Designtænkning har ligesom 4D modellen en række faser, der kan hjælpe dig med at strukturere din proces.
Faser for designtænkning:
Empathize:
I denne fase starter vi med en udfordring, et fokus eller en problemstilling. Denne udfordring undersøger vi fra forskellige vinkler ved at sætte os ind i konteksten for eksisterende eller potentielle brugere. Der skabes empati for brugerne ved at være nysgerrige og forsøge at forstå deres hverdag. Start med at stille det gode spørgsmål!
Define
I denne fase kvalificerer vi problemforståelse ved at skabe mening ud fra data og viden og derefter afgrænse. Til analysearbejdet bruger vi materialet fra Empathize-fasen. Vi bruger alt det, vi har, som er visuelt, håndgribeligt og tilgængeligt. Forstå kultur og kontekst.
Ideate
I denne fase anvender vi divergent (kreativ) tænkning til at udforske bredt og udvikle mange idéer til potentielle løsninger. Vi kan bruge metoder som brainstorm, sanser, afstemning, kategorisering af emner, post It, flowskrivning, fordele/ulemper, benspænd, billedkort mv.
Prototype
I designtænkningsfasen udvikler man ikke kun prototyper til produkter, men også til services, oplevelser og processer. En prototype er en fysisk form, en ting eller en repræsentation af idé. Prototypen bruges til at kommunikere aspekter af idéen for at få relevant feedback.
Du kan med fordel bruge materialer til at bygge et fysisk prototype. Hvis det ikke er muligt, så kan du nøjes med at tegne. Feedback’en skal du bruge til din test. Vi kalder det “learning by making”.
Test
I denne fase tester du din prototype. Når du anvender designtænkning, bør du teste mange gange i løbet af innovationsprocessen og derefter revidere, om du har fundet den rette løsning på din udfordring. Jeg ved godt, at det kan være svært og tidskrævende at teste flere gange. Men jo bedre du bliver til det, des bedre resultat får du.
Mennesker, teknologi og økonomi er kernen i Design Thinking
Metoden anvender elementer fra designerens værktøjskasse, og blev udviklet til at skabe innovative løsninger ud fra de tre grundsten:
- Mennesker
- Teknologi
- Økonomi
Kernen er nemlig altid: Hvilken problem skal vi løse, og hvem skal vi inddrage for at hjælpe med at finde den rigtige løsning?
Når man bruger Design Thinking som tilgang til forandringsledelse, udvikling og innovative processer, så sikrer man en mere intuitiv og inddragende proces. Da metoden bæres af de tre ben: mennesker, teknologi og økonomi, sikrer man at virksomheden får udviklet koncepter med en mere bæredygtig forretningsmodel og et målrettet fokus på at løse brugernes udfordringer.
Hvis I står og mangler én til at designe JERES forandringsproces, så læs mere om vores konsulentydelser facilitering og procesdesign